jueves, 21 de abril de 2016

A filosofia nos medios de comunicacion.

O mundo é a totalidade dos feitos, non das cousas.
Ludwig Wittgenstein/Tractatus logico-philosophicus

Se só unha parte ínfima do coñecemento que adquire o suxeito faio de maneira directa aprehendiendo ao obxecto a través dos seus sentidos, cando podemos dicir que coñecemos a realidade e que é o que en realidade coñecemos.

O remanente empírico é o acto da aprehensión que o suxeito logra do feito en si pero é posible obter coñecemento sen mediacións? cal é o vehículo obxectivo para coñecer ao mundo?

Para responder a isto requirimos de polo menos tres formulacións epistemológicos básicos:
a) O coñecemento mediado do mundo. O modo en que o suxeito cognoscente aprehende (e obxectiva) ao mundo fenoménico, a través do discurso (relatos) dos medios masivos.
b) As variables que posibilitan ese proceso, as variables que o nesgan e as que o cancelan.
c) A análise do valor do coñecemento adquirido a través dos medios.

Información non é o mesmo que coñecemento pero o modo en que o suxeito aprehende, crea e recrea o imaxinario é un tema que, ata agora, segue aberto, e no que a filosofía, como ferramenta metodolóxica de análise e proposta, continúa en débeda.

O mesmo en relación ao emisor: os medios deben ser suxeitos de análises desde o punto de vista da filosofía social como xeradores de opinión, información e de pathos social.

A principal achega que esperamos facer é xerar discursos sobre os medios cun andamiaje de argumentación filosófica que explique como e ata que punto os medios de comunicación inciden, moldean, crean e recrean o devir social.

Unha sociedade do coñecemento que reclama das formulacións clásicas da filosofía unha resposta a problemas contemporáneos, complexos, interdependientes e de abordaxe multidisciplinario, como o son os fenómenos xerados a partir das dinámicas dos medios de masas.

Os retos globais necesitan accións concretas, glocales que participen dun andamiaje teórico que apele ás ideas. Ideas creativas para un mundo que nos demanda a todas as disciplinas un hoxe e un aquí.

Son as ideas as únicas capaces de transformar ao mundo, e é a filosofía a disciplina por excelencia xeradora de pensamento que, enfocado a problemas concretos, pode e debe (axiológicamente) facer propostas naquilo que incumbe ao modo en que os seres humanos interpretan e interactuan no mundo.

Non se pode entender ao home a menos que se analicen as súas creacións artísticas, os seus produtos intelectuais pero sobre todo, os seus medios de comunicación. Os medios son o elementos de vinculación máis importante e máis valioso con que contamos para compartir ideas, proxectos e mesmo sentimentos.

Por iso a filosofía, comprendida esencialmente como unha reflexión sobre a realidade fenomenológica do Ser e do ser social, adquire o compromiso (deontolóxico) de xerar contidos reflexivos que incidan no armazón colectivo da polis.

A realidade é unha realidade mediada. O cinema, a radio, a prensa pero sobre todo a televisión e internet están a incidir significativamente no modelaje do home. A alfabetización en medios, desde a filosofía, confírelle sentido ao acto de comunicar, máis aló da opinión pública e publicada.

Coñecemento, interpretación e persuasión son tres momentos do suceso mediático que responden, dalgunha maneira, ás cinco interrogantes que todo acto informativo necesita: Que? Cando? Onde? Quen? e Como? Implican en si mesmas o saber, o interpretar e o persuadir.

Con todo é a filosofía unha disciplina (sen ad autoritum) capaz de responder ao por que? dos feitos. A Filosofía é e seguirá sendo "a buscadora incansable das causas primeiras e últimas de todas as cousas", aínda que sexan os seus propios fillos quen a decantara.

No programa de estudos de 1990 da licenciatura en Filosofía da Universidade Veracruzana cursábanse as experiencias educativas ?Análise e técnicas da Comunicación Social" I e II, cátedra que fundase o Dr. José Benigno Zilli Mánica. Tras algunhas modificacións ao programa que substituíron a materia, no ano 2002 retomamos a liña discursiva da experiencia educativa e logrouse ofertar o seminario optativo: ?Filosofía e Medios de Comunicación? co aval da Academia de Fundamentos e Filosofía Aplicada. A resposta foi moi positiva. Hoxe o seminario continúa aberto.

No hay comentarios:

Publicar un comentario